Psychologia kolorów. Na poziomie psychologicznym znaczenie kolorów jest związane z emocjami oraz doświadczeniami z przeszłości. Każda barwa jest w stanie stymulować ludzki umysł, wytwarzając określony nastrój. Kolor jest elementem, który komunikuje się w naszym imieniu z innymi na całkowicie nieświadomym poziomie, mając na sobie ubranie w określonym kolorze mówimy światu, jak się czujemy i jakimi emocjami żyjemy ( to my decydujemy ten kolor ubrania, a nie inny) . Ktoś kto na nas patrzy, otrzymuje tę wiadomość.

Kolory mają ogromny wpływ na psychikę oraz odbiór zjawisk i przedmiotów. Czytane przez oczy, ale przede wszystkim analizowane w mózgu, zmieniają nastrój i powodują szereg zachowań (także tych zakupowych). I tutaj znalazłam ciekawe badania. Ponad 90% decyzji o zakupie produktu, są podyktowane czynnikami wizualnymi. Podejmujemy decyzje zakupowe w ciągu pierwszych 90 sekund. Kolor produktu wpływa na zakup w około 62-90%. Kolorowe reklamy przyciągają o 40% więcej uwagi niż wersje niekolorowe.

Kolory mają moc

Kolory wywołują skojarzenia i mogą pomóc kreowaniu marki i wizerunku np. widząc określony kolor, kojarzysz go z daną osobą. Ja chciałam, żeby takim moim kolorem był morski zielony, stąd wybór tego koloru na mojej stronie. Bijąc się w pierś, myślę, że bardziej kojarzysz mnie z różowym, niż zielonym. Mało konsekwentnie go używałam:( Co ciekawe, kolory wywołują także określone reakcje fizyczne, mogą podnosić lub obniżać ciśnienie, koncentrować uwagę i przyspieszać czas reakcji. Przykłady z życia: pościel w kolorze niebieskim? Pomaga w zasypianiu, bo niebieski pomaga obniżyć ciśnienie. Domy schadzek na czerwono? Też nie jest to przypadkowy wybór, bo czerwony aktywizuje mózg i wzmaga ruchliwość gałki ocznej. Co ciekawe te procesy zachodzą nieświadomie, tak działa nasz mózg. Tzn, że możesz mieć świadomość, że Twoje oczy będą pobudzone, ale nie możesz im powiedzieć, ,,nie ruszajcie się”.

Mówiąc najprościej – kolory mają moc. A to wykorzystują marki i marketerzy.

Kurs o tym jak łączyć kolory i wzory?

Niedawno stworzyłam nowy produkt w moim sklepie – kurs na temat łączenia kolorów i wzorów, bo miałam dość szaro – burych ulicy w Polsce. A tutaj w kilku słowach krótka historia, skąd pomysł na ten mini kurs o kolorach. W sierpniu byłam na wyprzedażach we Włoszech i ku mojemu zdziwieniu odkryłam, że w jednej znanej mi sieciówce, na promocji zostały w większości czarne i szare ubrania, był to dla mnie dość duży szok, bo dwa dni wcześniej zawitałam do tego samego sklepu, tyle, że w Krakowie i ubrania, które zalegały na wieszakach z hasłem ,,wyprzedaż”, to były kolorowe rzeczy.

Pomyślałam sobie, ,,heloł, dziwne to”, ale zaczęłam obserwować ludzi na ulicy i szukać jakichś artykułów na temat tego, jak się Polki/ Polacy ubierają i odkryłam, że my naprawdę boimy się koloru i nasze ulice są buro-szare. Dodatkowo przeczesałam Google i wyczytałam dużo złotych rad pod tytułem, jak nie wiesz, co kupić, to kup ,,czarne” 😊. A tak nawiasem mówiąc, pytania o dobór kolorów są w 3 najczęściej zadawanych mi pytań 😊

Po tym kursie:

  • określisz swój typ urody
  • poznasz zasady łączenia kolorów, które nawet wujek Google nie zdradza
  • zyskasz pewność siebie w budowaniu stylizacji, sięgające szczytów K2:)
  • będziesz miała większą świadomość mody, przeżyjesz małe oświecenie ze mną:)
  • zaoszczędzisz pieniądze, bo ubrania będą pasować kolorystycznie do siebie
  • nauczy Cię wybierania kolorów, które do Ciebie pasują, szafa będzie spójna, a misz-masz kolorystyczny ograniczony
  • umiejętności łączenia różnych kolorów/ wzorów, twoje stylizacje będą ciekawsze
  • dowiesz się o kolorach, które podkreślą Twoją urodę

    PS: jako efekt uboczny kursu: więcej komplementów od znajomych i nieznajomych:)

Psychologia kolorów

Kiedy piszę o psychologii kolorów, to mam na myśli emocje, ponieważ określone kolory będą wywoływać doznania pewnego typu. Psychologia koloru narodziła się, ponieważ ktoś sobie uświadomił, że kolory mogą stymulować ludzki umysł, wywołując określone emocje. W rzeczywistości każdy kolor ma swoje znaczenie i precyzyjne połączenie z częścią mózgu, która determinuje określone emocje lub nastroje. Jest używany na poziomie neuromarketingu do tworzenia środowisk, reklamy i kultury, które mogą wpływać na nasze emocje. Psychologię koloru stosuje się również jako terapię na pewne dolegliwości – jest to tak zwana chromoterapia / koloroterapia (używa się kolorów do leczenia pewnych bólów). Psychologia koloru jest również wykorzystywana do niektórych testów osobowości podczas np. wyboru pracy. Na przykład: Test Kolorów Lüschera

Test Kolorów Lüschera

Jak to działa?
Zastosowanie testu jest proste. Ogólnie rzecz biorąc, psychologowie używają zredukowanej wersji opartej na oryginale. Osoba otrzymuje osiem kart, każdą w innym kolorze. Następnie jest proszona o uporządkowanie ich zgodnie z własnymi preferencjami.
Ważne jest, aby badany skupił się tylko na stymulacji koloru. Innymi słowy, na wrażeniach, jakie wywołuje dany kolor. Nie powinni opierać swojej decyzji na skojarzeniach. Na przykład wybierając niebieski, ponieważ przypomina im morze. Nie powinni też wybierać ze względu na osobiste preferencje. To wrażenia, jakie wywołuje w nich kolor, powinny kierować ich wyborem.

https://pieknoumyslu.com/test-kolorow-luschera/

Głównym celem testu Lüschera jest głębszego zbadanie osobowości dorosłych, ale służy też do analizy dzieci, które nie są zbyt obeznane z pisaniem lub rysowaniem. W tym badaniu zakłada się, że każdy z nas reaguje psychicznie w obecności określnego koloru. Stymulacja kolorem powoduje reakcje, które mówią o zaspokojeniu/niezaspokojeniu podstawowych potrzeb psychologicznych. Ponieważ wybór koloru przez badanego bazuje na nieświadomych procesach. Wybranie określonych kolorów wskazuje kim jest osoba w momencie badania, a nie to, kim chciałby być, jak to często bywa w przypadku korzystania z metod ankietowych. Według Lüschera każdy kolor ma znaczenie uniwersalne i obiektywne, to znaczy percepcja kolorów jest dokładnie taka sama dla wszystkich i wszystkich kultur. Przy interpretacji wyników rozważa się znaczenia związane z każdym kolorem, jak i pozycje wybrane przez człowieka badanego.

Oczekuje się, że podstawowe kolory (czerwony, niebieski, żółty i zielony) będą ułożone na pierwszych pozycjach. Dlatego, że odzwierciedlają podstawowe potrzeby psychologiczne. Z kolei ostanie miejsca, powinny zajmować: czarny, brązowy, fioletowy i szary.

W tym artykule bardzo powierzchownie opisałam temat, ale jeśli interesuje Cię więcej na temat testu i jego skuteczności, to odsyłam tutaj, ponieważ warto też zapoznać się z jego krytyką.

Psychologia kolorów. Znaczenia kolorów głównych

Kolor żółty

Psychologia żółtego koloru. W psychologii kolorów znaczenie koloru żółtego krąży wokół słońca. Wywołuje uczucia szczęścia, lata, pozytywności, optymizmu, ale także oszustwa i przestrogi. Odrobina żółtego pomaga skojarzyć sklep z czymś pozytywnym np. zwróć uwagę, że często darmowa wysyłka jest oznacza na żółto. Znaczenie koloru żółtego wykorzystują takie marki jak Ferrari czy Ikea. Wiele osób marzy o prowadzeniu Ferrari. Luksusowa marka kojarzy się z poczuciem szczęścia, lata i beztroskiego stylu życia. Ikea używa również koloru żółtego w swoim brandingu. Co kupowanie mebli ma wspólnego ze szczęściem? Pomyśl tylko, kto kupi te produkty. Osoby, które właśnie kupiły swój pierwszy dom lub przeprowadzają się po raz pierwszy, będą polegać na Ikei przy zakupie produktów do wyposażenia ich domu. Ten etap jest zwykle pełen radości i optymizmu wobec nadchodzącej zmiany, co sprawia, że ​​znaczenie żółtego koloru jest idealne dla tej marki.

Kolor czerwony

Czerwony przyciąga uwagę. W psychologii kolorów czerwony kojarzy się z ekscytacją, pasją, niebezpieczeństwem, energią i działaniem. Być może zauważyłaś, że niektóre marki używają koloru czerwonego do przycisków „Zamów teraz” lub ich opakowań, aby wyróżnić swoje produkty na półkach. Co ciekawe kolor czerwony w logo Coca-coli powstał, żeby odróżnić Coca-Colę od produktów alkoholowych, ponieważ tez była sprzedawana w beczkach. Ówcześnie w Stanach płaciło się podatki od napojów alkoholowych i właściciele Coca-Coli zdecydowali się na ich pomalowanie na czerwono, żeby nie nałożono im kary podatkowej.
W psychologii kolorów znaczenie koloru czerwonego jest najbardziej intensywne. A zatem może wywołać najsilniejsze emocje. Czerwony to kultowy kolor wykorzystywany przez KFC i MacDonald. Używają go ponieważ pobudza on apetyt, patrząc się na czerwoni robimy się głodniejsi.

Kolor niebieski

W psychologii koloru psychologiczne znaczenie koloru niebieskiego jest ściśle związane z morzem i niebem. Stabilność, harmonia, spokój i zaufanie to tylko niektóre z uczuć, które marki chcą w Nas wzbudzić. Jednak znaczenie koloru niebieskiego może mieć również negatywne znaczenia, takie jak depresja i może prowadzić do poczucia zimna (stąd np. Blue Monday – Niebiski poniedziałek – Najbardziej depresyjny dzień w roku). Marki technologiczne, takie jak Facebook, Twitter i Skype, a także Oral B, często używają koloru niebieskiego na swoich stronach. Niebieski kolor logo może sprawić, że marka będzie postrzegana jako godna zaufania i relaksująca.

Leave a comment