Personal shopper – kto to?

Zacznę od wyjaśnienia na czym polega praca pernal shoppera, żeby lepiej zrozumieć jego rolę. Jakbym miała, w jednym zdaniu odpowiedzieć na pytanie kto to jest personal shopper? To powiedziałabym, że jest to osoba, która robi zakupy dla innych. W szerokim rozumieniu za personal shoppera uważa się osoby, które również kupują artykuły spożywcze dla swoich klientów. W wąskim rozumieniu, czytaj branży fashion, to osobisty doradca zakupowy. Personal shopper pomaga się ubrać, udziela spersonalizowanych porad modowych podczas przeglądów szafy, czy wspólnych zakupach z klientami. Bardzo często sklepy odzieżowe, czy też centra handlowe mają taką usługę, ponieważ zależy im jak na największej sprzedaży, a z drugiej strony na satysfakcji klientów. Nie każdy musi mieć wiedzę modową, czy bliżej nie określone ,,poczucie stylu”, ale każdy może wyglądać dobrze i tym zajmuje się personal shopper. Określenie personal shopper wywodzi się z angielskiego, jest często używana w żargonie modowym w języku polskim.

Wymagania

Moim zdaniem, ważna jest empatyczność, pracuje z drugim człowiekiem. Nierzadko są rozmowy o kompleksach i innych trudnych kwestiach związanych z ciałem i przekonaniami. Umiejętność słuchania, trzeba dobrze zrozumieć potrzeby klientów.
Poza tym trzeba lubić chodzenie (często zakupy są długie) i przede wszystkim same zakupy. Dorzucę do tego zacięcie modowe, wiedzę z zakresu stylizacji, budowania wizerunku i jego kreowania. I najważniejsze trzeba to ,,czuć”, mieć poczucie estetyki, wyczuwać kolory.

Moje usługi?

Mam kilka usług, część skierowaną do klientów indywidualnych, a drugą z kolej do firm i instytucji oraz branży fashion.

Obsługuje zarówno kobiety, jak i mężczyzn. Moje usługi to przegląd szafy, zakupy ze styliką bądź pakiet reorganizacja szafy i zakupy z osobistą stylistką. Działam na terenie całej Polski, chodź na zakupy trzeba się ze mną umówić do dużego miasta. W małych miejscowościach jest problem ze znalezieniem ubrań i dodatków, a nawet jeżeli coś jest to nie ma dużego wyboru ze względu na typ sylwetki, czy kolorystyczny. A nie wspominając o jakości, mam przykrą analizę małych miejscowych sklepów odzieżowych, które są zalane produktami z Chin.

Podczas każdej z tych usług dopasowuje garderobę do klienta, ubraniami podkreślamy sylwetkę i ukrywamy tu i ówdzie, to, co chcemy. Szukam kolorów, które najlepiej podkreślają urodę, bo w jednych wyglądamy na zdrowych i wypoczętych, a w innych na chorych i zmęczonych. Przede wszystkim podczas tych spotkań uczę jak tworzyć zestawy i pokazują rożnego rodzaju sztuczki stylizacyjne.

Personal shopping – jak przebiega usługa zakupów z osobistą stylistką?

Przed spotkaniem z klientem, zadaje klika pytań, które pozwalają mi zrozumieć potrzeby klienta, jego styl życia i oczekiwania do co nowego wizerunku. Podpytuje się również o miejsce pracy, ulubione kolory, rozmiar ubrań i obuwia, dotychczasowe fasony z szafy. Staram się tez zrozumieć jak ktoś spędza czas wolny. Garderoba ma być funkcjonalna i odpowiadać stylowi życia.

Zalety zawodu

  • podróże, czasami z miasta do miasta, a w moim wypadku również do miast włoskich. Tak, znam język włoski.
  • praca bezpośrednia z człowiekiem, poznawanie rożnych środowisk zawodowych, ale też rożnych potrzeb i wyzwań z związku z stylem
  • możliwość realizacji swojej pasji
  • pomoc innym, kiedy działasz z misją. Ja chcę ubierać ludzi, bo chce żeby czuli się dobrze ze sobą. Mając misje dokładasz cegiełkę do lepszego świata, w którym chcesz żyć.
  • ciekawe rozmowy, ciekawi ludzie
  • ciągle uczenie się, branża modowa wypuszcza dwie kolekcje w ciągu roku, mimo szukania klasyków, bazy szafy dla klientów, dobrze wiedzieć, co w trawie modowej piszczy:)

Minusy zawodu

To co jest plusem, może byc minsuem.

  • częste podróże, wszystko zależy od tego, czy lubisz jeździć
  • ciągle uczenie się, dlatego najlepiej mieć pasję, wówczas jara Cię dosłownie oglądanie kolekcji:)
  • posiadanie strategi marketingowej, bez tego ani rusz. Nie mając klientów, nie pracujesz:(

Leave a comment